måndag 26 oktober 2009

Framgångsrik själ bor i sund kropp

Spenderade just en härlig timme på gymmet. Kan inte tänka mig särskilt många bättre sätt att inleda en vecka på än att med liv och lust fokusera 100% på den egna kroppens upplevelser av hårt arbete. Det märks så tydligt att kroppen älskar rörelsen. Den tycker om att ta i. Det tycker om att kunna ta i allt mer ju hårdare den jobbar. Och själen som bor i den tycker om att känna lugnet och koncentrationen som uppstår till exempel när 70kg läggs på axlarna och knäna ska böjas och sträckas.

Att träna ger energi. Det är ett fantastiskt sätt att "blåsa rent rören". Det är ett underbart sätt att känna sig nöjd och avslappnad. Det är en stund där bara den egna kroppen och knoppen betyder något. Full koncentration här och nu, och en skarp blick mot de mål man satt upp. Detta förbereder oss för livet utanför gymmet lika väl som det ger oss en stark, smidig och välmående kropp (som dessutom bara blir snyggare och snyggare PÅ KÖPET!!!). Man lär sig att inte ge upp för att man hade en lite sämre dag, eller en svacka, utan biter ihop och kommer igen. Kroppen lär sig att arbeta och slappna av, och lär samtidigt sinnena detsamma.
Att vilja och våga satsa, och att komma igen efter motgångar är några av framgångens viktigaste beståndsdelar. Att inte ge upp, att sträva mot sina mål (som man givetvis tänkt igenom och verkligen, verkligen, vill uppnå) är det som krävs. Ingen råkade nå bergstoppen av en olyckshändelse, utan alla som nådde dit gjorde det som ett resultat av förberedelser, målmedvetenhet och fokuserat arbete. Det bästa är att kan någon annan kan jag. Och du. Och vem som helst. Bara vi bestämmer oss. Träning hjälper oss att bestämma oss, och orka hela vägen fram. Win-win-win. Gymmet, nästa!

2 kommentarer:

David Stiernholm sa...

Callisto,

Det är spännande att följa din entreprenöriella resa. Jag läser med stort intresse.

I din blogpost idag fastnar jag särskilt för det du skriver om att komma igen. I somras var det temat särskilt starkt för mig. I ett mail till en affärsvän tänkte jag högt så här: "Just i dessa dagar går jag och tänker på det fina engelska begreppet resilience, som mig veterligen inte har någon exakt svensk översättning annan än 'återhämtningsförmåga', vilket för mig inte riktigt betyder samma sak. Ordet poppade upp ihuvudet för några dagar sedan och när jag wikipediade det, läste jag att det är förmågan att komma igen efter att ha varit utsatt för påfrestning. Tydligen används det mest inom fysiken och där för att beskriva materials egenskaper, men jag tycker att det är spännande att grunna på det ur ett mänskligt perspektiv. Resilience torde väl vara en av de mest värdefulla egenskaperna hos en entreprenör eller för den delen hos vem som helst som företar sig något större. Jag menar, hinder, oförutsedda händelser, bakslag, smällar o dyl kommer ju obönhörligen möta en på den entreprenöriella resan, så den som snabbast kommer igen, kommer igång, kommer loss, har väl en enorm fördel? Vi kan ju inte gardera oss för allt, så om man bara accepterar att grejer kommer att hända och istället utforskar vad som skapar stark resilience, tror jag man slår in på en mycket fruktbar väg."

Jag skrev det i juli, men det kunde lika gärna varit idag.

Allt gott,

David

Callisto sa...

Hej David. Du har rätt, det ordet är jättebra och beskriver en viktig egenskap hos den som vill framåt i tillvaron. Framgång i längden, eller inte, hänger på vår förmåga att inte acceptera motgångar som bevis för att vi inte kan eller kommer att lyckas. Skaka av dig, försök igen!!!

"Impossible is not a fact, it's an opinion.". Så sant.