torsdag 10 december 2009

Framgångsrika Relationer

Ikväll gästade jag Framgångsrika Relationer, som bland annat är ett affärsnätverk för egenföretagare. Det är den delen som jag intresserat mig för i alla fall. Så min premiärvisit var ikväll, och jag slöt mig till truppen på Lotus Bar på Linnégatan 47 (VILKEN LOKAL!!!).

Första intrycket blev verkligen bra. Lokalen var, som sagt, fantastisk. Buffén var fräsch och mätt blev man. Och jag träffade många intressanta människor att prata med under aftonen. Av någon anledning lyckades jag placera mig vid ett bord med frisk- och hälsovårdsfolk ur olika fack, så vi hade mycket att prata om.

Pratade med en tjej om vikten av att få öva sig i att sälja sig själv. Alltså, inte en produkt, såsom bil eller grillvante eller bok, utan säljet när man själv är produkten. Tjänstesektorns sälj är ju att sälja sig själv, man själv är produkten och en gigantisk del av varumärket. Kom på under samtalet att det vore intressant att försöka få ihop dels grupper där den som känner behovet får öva sig i att presentera sig på 30 sekunder, och på 3 minuter. De magiska talen av vad man har i tid. 30 sekunder är hisspresentationen, 3 minuter är vad vi har på oss att fånga eller torska när vi möter nya människor.

Tänkte också att det vore riktigt roligt att testa fokusgrupper för olika typer av marknadsföring inom nätverk. Så t ex om någon vill sälja webblösningar via en hemsida kunde man samla en grupp som kunde dels spåna på vad sådana tjänster skulle behöva innehålla, och kanske kunde titta på t ex olika layouter eller texter till reklamblad/hemsidor och kommentera utifrån vad som hade fått dem på kroken. Kanske finns dessa funktioner redan i något av nätverken, kanske inte. Ska undersöka vidare.

Fick också tips om Business in Heart, ett kvinnligt affärsnätverk, som nu också finns i Göteborg. Detta ska också undersökas.

I januari ska jag besöka FR igen. Sedan får vi se om jag blir medlem fullt ut. Det verkar lovande i alla fall efter första varvet.

Inga kommentarer: