måndag 9 augusti 2010

We try harder

Hade ett givande och intressant möte idag med en av medlemmarna i mitt BNI-team. Vi diskuterade personlig utveckling och hans område är ledarutveckling. Jag fastnade för den delen i konceptet han kör (LMI), som handlade om attitydutveckling. Attityd är allt! För att nå framgångar inom personlig utveckling, som "svensson" eller som ledare, så gäller det att hålla koll på sina egna och andras attityder.

Han nämnde företaget Avis, som har som motto "We try harder". Underbar inställning till det man gör! Till allt av värde faktiskt. Det fick mig att tänka till kring det jag själv gör. Jag arbetar ju med diverse tjänster; coaching, utbildningar och dansundervisning. Finns det någonstans inom detta som jag kunde "try harder", inom rimlighetens ramar, givetvis? Det sägs ju att framgång är att göra det vanliga ovanligt bra. Att ge det man gör och levererar en extra liten push kan ju bli det som utmärker en från konkurrensen.

Så självklart finns det saker att putsa och fila på! Jag blev så inspirerad av tanken att jag idag suttit och knåpat ihop lite riktlinjer för mig själv, där jag ska säkerställa att jag i ännu större utsträckning verkligen försöker lite till. Både privat och i arbetslivet. Om man har kapaciteten och kan nyttja den för att göra alla lite nöjdare, varför inte? Inom rimliga ramar, som sagt. Inte på bekostnad av den egna hälsan heller, förstås. Men att bidra med det lilla extra gör oftast stor skillnad. Så, let's try a little harder.

Inga kommentarer: