torsdag 15 juli 2010

Tänk på "vad", inte "hur"

Många jag pratat med börjar beskriva sina drömmar och mål utifrån hur de borde gå tillväga och hamnar snabbt på sidospåret "går inte [pga valfri anledning]" innan de ens fullt ut formulerat vad de vill. Jag ser detta som ett av de bästa sätten att döda drömmar och visioner. Låter man tankarna gå klart och forma vad det är man faktiskt vill och sedan låtsas att man redan är där så kommer det sannolikt inte alls att kännas som "La-la-land", utan man har fortfarande två armar och ben och ett huvud, andas luft som alla andra och världen är sig lik på många sätt. Alltså, inga mirakel behövde inträffa för att man skulle nå sitt mål. Det som behövdes var att du bestämde dig, tog sikte och började röra dig mot målet. Att se till att ta ett första steg så snart man vet vart man ska är ett bra sätt att förbättra sina odds för att nå målet. När man verkligen fokuserar på vad man vill, så ger sig den där "hur"-biten rätt snabbt.

"Hinder är det du ser när du förlorar målet ur sikte" skrev min personliga tränare Tim på mitt träningsprogram för många år sedan. Vem som är upphovsperson till dessa kloka ord vet jag inte. Men det är så sant. Så vad vill du? Sikta och skjut.

Inga kommentarer: