fredag 26 mars 2010

Investera i en person du älskar

Om du ska satsa tid och energi, och kanske pengar, vem väljer du då att investera i? En person som du känner sådär, och inte riktigt tycker om, eller en person vars behov du känner väl, och som du verkligen tycker om? De flesta är väldigt eniga här; personen de inte gillar skulle inte få många sekunder eller särskilt mycket energi från oss.

Många går omkring med en självbild som säger "Jag är inte värd [...].", och är inte särskilt förtjusta i sig själva. Dessa individer är inte särskilt benägna att lägga energi på att själv må bra, eller att utvecklas. Man lägger helt enkelt inte tid på att ta hand om den man inte tycker om.

För att nå ett lyckligt liv och framgångar på olika plan krävs alltså i första hand att jag tycker om mig själv. Rent av älskar mig själv. Säg det. "Jag älskar mig själv." Hur känns det? Känns det ovant? Fånigt? Konstigt? Som om du drabbats av hybris? Lite pinsamt? Som något du aldrig skulle erkänna för någon annan, om det nu ens vore sant? Faktum är att du behöver känna att du älskar dig själv, för att kunna ge dig själv det bästa livet har att erbjuda just dig.

Det bästa i livet är inte alltid gratis. Ofta måste vi jobba för att få det vi vill ha. Tycker vi inte särskilt bra om oss själva så är vi inte heller benägna att jobba för vår egna framgång. Alltså, att jobba med att faktiskt på riktigt tycka om sig själv är första steget till framgång. När du älskar dig själv så kommer du att vilja unna dig saker som du mår bra av och tycker om, och som utvecklar dig. Varje val du gör är en värdering av dig själv. Välj det som visar att du bryr dig om dig själv och dina livsmål. Investera i den viktigaste personen i ditt liv, någon du älskar; dig själv. Det är du värd.

Inga kommentarer: