torsdag 10 februari 2011

Våga vara "idioten"

Imorse var jag på ett föredrag som jag önskade jag hade fått höra för 25 år sedan. Thomas Fogdö, en gång världens bästa slalomåkare, pratade om vad som gör oss framgångsrika. Just i det avseendet skiljde han sig inte så mycket från resten av talarna under Konfex- och Eventmässan på Eriksberg. Det som gör hans bidrag unikt är att han slog ett slag för "idioterna", de som fått utstå spott och spe för att de inte gjorde som alla andra.

Han nämnde bland andra Richard Fosbury, som hoppade höjd "på fel sätt". Han vann stortävlingarna, och nu kopierar hela höjdhoppsvärlden hans "felaktiga" stil. Jan Boklöv är ännu en som fick höra att han gjorde fel när han hoppade i V-stil. Han vann tävlingar trots att stilpoängen inte blev så höga, för att stilen innebar bättre bärkraft i luften och gav honom längd nog för seger. Gunde Svan har väl ingen missat heller. Han hade kanske ingen revolution på gång stilmässigt, men han hade en del annorlunda idéer om hur man kunde skaffa sig fördelar inför tävling. Som till exempel att åka snabbt som attan med en lång stav i spåret, och få alla fokuserade på hans nya "hemliga vapen" istället för sin egna prestation i loppet.

Fogdö gjorde klart att det gäller att ta vara på sin särart, och att våga köra sitt race. Han fick mig att tänka på ordspråket "Går du i någon annans fotspår är du alltid minst ett steg efter". Och han ringde en öm klocka i mig. Redan innan mellanstadiet hade jag tappat räkningen på hur ofta jag fått höra att jag ska göra som alla andra, och vara som alla andra. Det verkade så otroligt viktigt att ingen tänkte nytt, eller än värre tänkte om kring gammalt. Jag kunde, tack och lov, inte sluta. Jag fortsatte att göra på mitt sätt, och såhär landslagsår, SM-guld, internationell danslärarkarriär, plus eget företag, senare, så kan jag se tillbaka och konstatera att jag gjort allt detta på mitt sätt. För min skull. Trots att normopaterna slet sina hår och fick sömnlösa nätter, och vissa helt enkelt vände mig ryggen, så fortsatte jag att göra det jag brann för, på mitt sätt.

Jag önskar att någon hade sagt "Ta vara på det som är du." redan då, och förklarat att man inte måste vara som alla andra. Det är delvis därför jag gör det jag gör idag. Jag arbetar med att hjälpa människor att hitta det liv de vill leva, och drivet att ta sig dit. Oavsett om din mamma, pappa, kusin, vän eller granne lyckats eller inte, så är det upp till dig att forma ditt liv och dina framgångar. På ditt sätt, utifrån dina villkor, för att du vill. Som de kloka säger: "Var dig själv. Alla andra är redan upptagna.". Så våga vara udda. Våga göra saker på ditt sätt. Våga stå emot när andra försöker trycka ner dig i normalfåran igen. Våga leva ditt liv som du vill ha det. Det är, återigen, helt upp till dig.

Great spirits have always encountered violent 
opposition from mediocre minds.
(Albert Einstein) 

Inga kommentarer: