torsdag 4 februari 2010

Sluta försöka, lyckas istället

Är du van vid att försöka? Försöka så hårt, så hårt. Ofta. Mycket. Länge. Försöker du gå ner i vikt? Försöker du nå framgång på jobbet? Försöker du hitta en bra partner? Försöker du få mer egentid?

Sluta försöka! Börja lyckas istället. "Jomen, för att lyckas måste man... ". Nej, man ska inte försöka för att lyckas. Man ska göra det. Yoda, en liten och grön, men klok kille, säger "Do or do not, there is no try.".

Varför inte det fungerar med att "försöka"? När du själv säger "Jag ska försöka [...].", så lämnar du en bakdörr öppen för att inte nå ditt mål. Någonstans har man redan där talat om för sig själv att du inte behöver klara det, och i vissa fall att man egentligen inte heller avser att göra ett helhjärtat försök. Att säga "Jag ska försöka [...]." är till och med ibland ett slugt sätt att säga "Egentligen vill jag inte, och jag kommer inte heller att [...].", men man slipper ta besvikelsen av ett nej face to face. Besvikelsen kommer ändå, om det är så att man har för vana att "lova att försöka". Så det är egentligen ingen utväg där heller.

Jag vill uppmana till att börja bestämma sig för att lyckas. Jag ska inte försöka gå ner i vikt, jag ska nå X kg. Jag vill inte försöka hitta ett nytt jobb, jag ska leta tills jag hittar det jag vill ha. Jag ska inte försöka att spendera mer tid med vänner och familj, jag ska avsätta tid för det och göra det. Jag ska inte försöka spara, utan lägga undan pengar automatiskt varje månad. Och så vidare.

Snart kommer vanan att lyckas att bli starkare än vanan att försöka (och sällan eller aldrig komma hela vägen). Det vi är vana vid upprepar vi mer än gärna. Så när framgången blir en vana... Ja, tänk själv. Tanken lockar allt fram ett leende, eller hur?

1 kommentar:

Lisa sa...

Kraftig igenkänning. Det tog några år innan jag fullt ut förstod vad ordet "försöka" innebar. Jag försökte ta mig ur en ätstörning, och där betydde försöka att jag tänkte att jag skulle bryta med de tämligen destruktiva beteendena, men så fort det blev jobbigt, vilket det blev redan i tanken, så lät jag bli. Försöka innebar i det sammanhanget att tänka men inte göra. Detsamma gäller många andra i många olika situationer. I de flesta fall innebär försöka faktiskt att man ger upp vid minsta motstånd, eller när man kommer på en bra ursäkt. Och för den som söker ursäkter är alla ursäkter inte bara bra, utan även rationella. "Jag ska försöka" blir som att säga "jag vill inte, men jag skulle någonstans vilja vilja så därför låtsas jag att jag vill". Slutresultatet? Nada.

Uttrycket "jag ska försöka" sitter fortfarande kvar, trots att jag alltsomoftast menar "jag gör", även om detta görande går liiiiite långsammare än vad jag skulle önska. Och Yoda var allt bra klok! Precis som ett visst sportmärke: Just Do It!