onsdag 18 november 2009

Varumärkestango och universitetskontakter

Idag har jag nätverkat mig nästan sanslös. Men det har varit en otroligt spännande dag. Lunchen spenderades med MiG och Kaj Runelund på lunchseminarium om varumärken på Världskulturmuséet. Många spännandse tankesvängar blev det, och mitt egna varumärke började få tydligare form för mig. Inte så att jag inte vetat vad jag vill eller hur jag vill göra det, men när vi fick uppmaningen att se vårt varumärke stega in genom dörren så landade mycket. Jag SÅG det jag ville förmedla på ett helt nytt sätt. En på alla sätt inspirerande lunch var det. Och en eloge till Kaj som klarade av att hålla en skara människor vakna direkt på lunch. Det är icke alla förunnat. Men han hanterade sitt ämne med humor och en massa härliga knorrar som fick mig att konstant tänka till och tänka om, och fnissa. Kaj har skrivit en bok som heter Varumärkestango, som innehåller godbitarna från dagens föreläsning, och en massa till. Jag tänkte under föreläsningen att många företag skulle behöva boken, och Kaj.

Eftermiddagen vigdes åt representanter från både Göteborgs Universitet och näringslivet på Handelshögskolan. Det blev en rad inspirerande föredrag om att driva företag och att starta nytt, samt hur man kan tänka kring strategisk utveckling av sitt företag. Jag var särskilt imponerad av tjejerna som driver NOOM, ett designföretag som startades med endast en vilja att driva och ett gäng idéer som startkapital. Dessa driftiga designingenjörer avslutade sin presentation med en träffande mening;

"Sometimes you just have to jump, and grow your wings on the way down."

Det är sann entreprenörsanda, det!

1 kommentar:

Maria Gustavsson sa...

Jag håller med dig! Det var en inspirerande kväll på Handels.

Lycka till med din framgång!

Kram Maria på MIKU