söndag 5 december 2010

Det enda misslyckandet är att vägra lära sig

Hur många gånger har du låtit bli att göra saker av rädsla att inte lyckas? Eller inte lyckas tillräckligt bra? Eller inte vinna? Tänkte du de gångerna att du förvägrade dig själv dels chansen att faktiskt överträffa dig själv och lyckas, eller som andra-alternativ att lära dig något nyttigt, som sedan skulle hjälpa dig ända fram?
"Det finns inga misslyckanden, bara feedback."
Det är ett uttalande som provocerar många. Men smaka på det. Tänk om allt som inte blev som du ville var nyttiga lärdomar om vad som inte fungerar eller nästan fungerar? Men vänta... Det ÄR ju precis så. Vi faller för att lära oss att ta oss upp och vidare igen. När vi testar något som inte fungerar, så lär vi oss just det, att så ska vi inte göra igen. Är vi flexibla nog att ta nya tag och sikta om så ökar varje finjustering efter ett "inte fullt lyckat försök" våra chanser att pricka mitt i målet till slut. Testa- utvärdera- testa-utvärdera, och så vidare. Tills resultatet är det önskade. Det heter ju att bästa sättet att lyckas är att försöka en gång till. Testa, och utvärdera den tesen. Du kommer att bli förvånad över hur mycket som går på andra försöket. Eller tredje. För att inte tala om hur mycket du lär dig på vägen.

1 kommentar:

Lisa sa...

Tänkvärt! Det är många gånger, under många år, som jag avstod från att göra saker eftersom jag inte trodde att jag skulle lyckas, och många saker jag aldrig vågade prova på av samma skäl. Allt från potentiellt roliga hobbies till yrkesval. Rädslan för att misslyckas var snällt sagt enorm. Och förlamande. Så dumt!
Sedan var jag ju tvungen att göra allt bra från början, för att inte rädslan för att misslyckas skulle besannas, vilket satte en hel del press. I mina ögon var det aldrig bra nog, i andras har jag tydligen varit jobbigt bra på allt redan från början. Jaha. Minskade det rädslan? Nej.

Men JAG minskade den genom att sluta vara livrädd för att misslyckas. OK, det är inte kul, men jag lär mig. Idag ser jag det som just feedback. Kanske bryter ihop en stund och kommer tillbaka. Tänker tanken att gå i landsflykt men avstår, för då kommer jag ju inte att bli bättre. Och målet idag är att bli bättre. Kanske inte bäst, men göra MITT bästa.

Faktum är att just testa, utvärdera och implementera är ungefär det jag gör nu. Har rivit ganska många väggar till vad som känns bra och tryggt att göra och experimenterar hellre än gör likadant hela tiden. Ibland går det inget vidare, oftare går det bra. Eller så lär jag mig åtminstone något, och i min bok är det bra.